Označenie AdBlue spojené s modrými farbami je pre mnohých vodičov postrach. Už niekoľko rokov je bežnou súčasťou vozidiel s naftovým motorom a v poslednom období sa začína čoraz viac používať aj v tých benzínových. Jeho nasadenie bolo v počiatkoch spojené s nevôľou a aj dnes má svojich odporcov, no význam sa mu uprieť nedá.
Pod pojmom AdBlue si treba predstaviť chemickú zlúčeninu zloženú z dvoch hlavných zložiek. Prvou je čistá močovina a druhou demineralizovaná a deionizovaná voda. Tieto dve látky sú v AdBlue zastúpené v pomere 32,5 % ku 67,5 % objemu.
Zmyslom používania AdBlue je obmedzenie emisií oxidov dusíka NOx, kde sa limity za posledných 22 rokov znížili z pôvodnej hodnoty 8 g/kWh na 0,4 g/kWh.
Technicky je to bezfarebná kvapalina, ktorá sa skladuje v samostatnom nádrži a ktorá je postupne vstrekovaná do výfukového systému vozidla. V ňom pomáha redukovať emisie NOx z výfukových plynov, nakoľko obsahuje vysoké množstvo dusíka.
Táto látka pri kontakte s exhalátmi výfukového systému tvorí chemickú reakciu, výsledkom ktorej je redukcia spomínaných emisií oxidov dusíka a ich premena na menej škodlivé dusíky a vodu. To je aj dôvod, prečo sú obaly výrobkov s obsahom AdBlue označené ako prísada pre zníženie emisií oxidov dusíka NOx, čo má význam pre ekológiu.
Mechanizmus účinku AdBlue je založený na selektívnej katalytickej redukcii spomínaných oxidov dusíka. Odborne sa tento systém označuje skratkou SCR.
Princípom fungovania je v prvom rade naplnenie a skladovanie AdBlue kvapalina vo vozidle. Na to je vyhradená samostatná nádrž, ktorá býva uložená štandardne v zadnej časti vozidla alebo neďaleko palivovej nádrže. Počas prevádzky vozidla sa potom z nádrže AdBlue dostáva procesom injektáže riadenej elektronicky do výfukového systému.
Štandardne sa kvapalina injektuje do systému ešte pred katalyzátorom, aby bol efekt na emisie čo najväčší. V momente, ako príde ku kontaktu medzi AdBlue a exhalátmi výfukových plynov, nastáva chemický proces selektívnej katalytickej redukcie.
V AdBlue je obsiahnutý amoniak NH₃, ktorý reaguje so zlúčeninami oxidu dusíka NOx v exhalátoch a tieto následne redukuje na dve látky a to neškodné dusíky N₂ a vodu H₂O. Na urýchlenie celej reakcie obsahuje výfukový systém katalyzátor SCR. Po skončení celého procesu dochádza na konci k výraznému zníženiu emisií NOx.
Platí tiež, že elektronický riadiaci systém monitoruje množstvo AdBlue v nádrži a správnu funkčnosť celého procesu od injektáže až po reakciu SCR. Na to, aby mohol AdBlue systém fungovať, je teda dôležitá prítomnosť AdBlue kvapaliny.
Práve jej dopĺňanie je to, čo je z pohľadu bežného motoristu základná povinnosť. Každé vozidlo má iný objem nádrže pre AdBlue, spravidla by však mala jedna plná nádrž vystačiť minimálne na 10.000 km. U osobných áut je bežný objem nádrže práve od 15 do 20 litrov, pričom všeobecne platí, že na 100 km sa spotrebuje 1,5 litra AdBlue.
Spotreba však závisí, podobne ako v prípade nafty či benzínu, od spôsobu jazdy. Pokojnejšia a plavnejšia jazda bez prudkej akcelerácie znamená zvyčajne nižšiu spotrebu, naopak, ak budete motor zaťažovať viac, systém bude vstrekovať viac AdBlue.
Každé vozidlo, ktoré je vybavené touto technológiou, je zároveň vybavené aj senzorom monitorujúcim stav v nádrži, ktorý vás upozorní na klesajúcu hladinu.
Ak by ste AdBlue nedoplnili vôbec, väčšina vozidiel je vybavená systémom, ktorý zníži výkon motora, prípadne prepne celé vozidlo do núdzového režimu. V rámci neho budete mať k dispozícii iba obmedzený výkon, prípadne auto vôbec nenaštartujete.
Dopĺňanie AdBlue je možné pomocou klasického tankovania cez tankovaciu pištoľ, prípadne vo forme produktov v baleniach podobných vode do ostrekovačov. Takto si viete kúpiť AdBlue už od objemu 2 litrov až po väčšie balenia s objemom 10 litrov. Všeobecne platí, že tankovanie Adblue zo stojanu je v prepočte na liter výhodnejšie.
Tak, ako aj o ostatné systémy vo vašom aute, aj o AdBlue systém sa treba starať. Či už ide o pravidelné výmeny filtrov, prečistenie nádrže od usadenín močoviny alebo o aditíva do AdBlue, kde si môžete vybrať celoročné aj špeciálne prísady na zimu.
Základom udržania funkčnosti je okrem pravidelného servisu a údržby aj dodržiavanie niektorých prevádzkových zásad, najmä ak ide o dopĺňanie kvapaliny.
V prípade, že si kúpite balenú močovinu, štandardne je dátum exspirácie na dobu 1 roka. Po uplynutí tohto obdobia už môže AdBlue stratiť svoje pôvodné vlastnosti a neodporúča sa používať ho, kvapalina by mohla narobiť aj viac škody, ako osohu. Platí to najmä pre možné zanesenie trysiek alebo skoršiu kryštalizáciu priamo v nádrži.
Dbať treba aj na nákup, určite sa vyhýbajte „výhodnej“ kúpe cez inzerát, kde nemáte istotu pôvodu a predovšetkým zloženia AdBlue kvapaliny. Pozerajte aj na správnu teplotu skladovania a vyhýbajte sa uskladneniu na priamom slnku.
Opatrnosť je na mieste aj v prípade, ak by vás celý systém AdBlue a jeho neustále dopĺňanie „obťažovali“. Hoci existuje viacero možností na jeho vypnutie či deaktiváciu, rozhodne niečo také neodporúčame. Nielen, že tým prispejete k zhoršeniu ekológie prevádzky, ale môžete uškodiť aj samotnému vozidlu a otázne je aj absolvovanie EK.
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024